Co je responzivní web?
Slovo responzivní se dnes v IT skloňuje stále častěji. Co si má pod tím ale laik představit? Co responzivitou získá majitel a návštevník stránek? Jaká jsou klíčová fakta a proč by majitelé „starých“ stránek měli věnovat pozornost právě responzivitě? Otázky, které řešíte nebo budete muset brzy řešit…
Co tedy znamená slovo responzivita, responzivní web?
Jedná se o vlastnost internetové prezentace (webových stránek), která umožňuje správné zobrazení stránek na všech mobilních zařízeních. Ano, jedná se o váš tablet nebo telefon. Co se týká klasických stolních počítačů, tak jejich éra a dlouhodobý pobyt na prvním místě ve statistikách přístupu k internetu je už pryč (na konci roku 2014 první místo obsadily mobilní zařízení). Tvorba webových stránek Praha už takové responzivní weby beze jako samozřejmost.
Rezponzivita – správné zobrazení webu na všech mobilních zařízeních
- Responzivní web se přizpůsobí každému zařízení, které uživatel používá.
- Responzivní web tedy umožňuje přizpůsobení obrazovky podle zařízení, aniž by to mělo vliv na samotnou estetiku nebo fuknci webu.
- Responzivní web umožňuje lepší navigaci a čtení na webu.
- Responzivní web umožňuje využití flexibilních obrázků a přizpůsobení obsahu pomocí flexibilní mřížky (měníte-li velikost okna nebo zobrazení, obsah se plynule smršťuje, roztahuje, zalamuje)
- Není potřeba pro každou platformu (zařízení) psát vlastní kód webu (využívá tzv. Media Queries – část deklarací pro stylování výsledného zobrazení prezentace)
- Responzivita je také jedním z mnoha parametrů a faktorů, který ovlivňuje SEO
Shrnuto jednou větou:
Jedna adresa, jeden obsah, jeden kód a Media Queries – vývoj pro více zařízení, to je responzivní web.
Jaké z toho plynou výhody pro majitele a návštevníka?
Jedním z nejhlavnějších faktorů, který ovlivňuje výsledky vyhledávání na mobilních zařízeních je předpoklad, že váš web je responzivní. Osobně využívám pouze vyhledáváč Google (vyhledávače seznam, centrum aj. nepoužívám). Google totiž od dubna 2015 spustil nový algoritmus pro vyhledávání obsahu na mobilních zařízeních. Ve výsledku to znamená, že upřednostní ty stránky, které svůj obsah přizpůsobují mobilnímu zobrazení. Chcete být přece ve výpisu relevantních výsledků, ne? Pokud ne, váš web časem zapadne někam na dno vyhledávání (třeba na takovou 183 stránku). Mimochodem, víte, který web je na světě nejnavštevovanější?
- Jasná výhoda pro majitele stránek tedy je, že se jeho web „neztratí“ ve výsledcích mobilního vyhledávání a bude přístupný ze všech zařízení. V režimu responzivity se enormě zvyšuje konverze návštěvníka na zákazníka (objednání služby nebo produktu, registrace, aj. požadované akce na webu).V České republice je momentálně používáno více než 4 miliony mobilních zařízení. Počet lidí, kteří pomocí těchto zařízení nakupuje a hledá produkty či služby je 20%.
- Pro návštěvníka je to především v přednosti zobrazení na různých zařízeních, přehlednosti a v rychlosti načítání.
Nečekejte a nebuďte naivní! Setkávám se s mnoha lidmi, kteří mi říkají: „Pro mě to není, já responzivní web nepotřebuji.“ Nepotřebujete možná teď, ale budeteli se chtít udržet na internetu konkurenceschopní a aktuální, budete muset jít s dobou. Věřte mi. A nemyslím tím jen stránky, které jsou přímo předurčeny generovat peníze, ale i například osobní stránky a blogy.
Naštěstí dnes už snad neexistuje žádný kóder, vývojař webů, který by nemyslel právě na responzivitu. Pokud tedy budete stávající web někomu zadávat na redesign nebo obsáhlejší úpravu, jako první se ujistěte, že nový web bude responzivní.
Víte, že téměř 78% objednávek produktů a služeb je zrealizováno právě díky největšímu tržišti světa, internetu? A že 69% lidí nakupovalo v posledních 30 dnech pouze na mobilním zařízení?
TIP: Pokud si nejste svým webem jistí, zda googlu vyhovuje, můžete zkusit analýzu pomocí Google nástroje – test použitelnosti v mobilech.
Pár čísel na závěr, aneb proč byste měli přejít na responzivní design?
- V roce 2009 byl počet přístupů ze stolních počítaču 1,4 bilionu a z mobilních zařízení 800 milionů.
- V roce 2015 se předpokládá 1,6 bilionu u stolních počítaču a 1,9 bilionu u mobilních zařízení. Ještě váháte? Tady máte jasný argumet v řeči čísel (z 800 milionu na 1,9 bilionu během 6ti let)
- Mobilní uživatelé předběhli uživatele PC již před koncem roku 2014.
- Uživatelé telefonů a tabletů kontrolují své zařízení až 150 x za den.
- 47% uživatelů hlásí, že má problémy se zobrazením webu, tedy neresponzivní stránkou
- 44% říká, že navigační menu nebylo možné použít na menších zobrazeních
Responzivita tedy určitě NENÍ naivita
Co napsat závěrem? Zmínil jsem snad všechny výhody a důležité informace ohledně responzivního webu. Doufám, že to alespoň někoho z vás „nakopne k akci“ a začne se svým současným, neresponzivním webem něco dělat. Abyste postupně nepřicházeli o důležité konverze a ideální zákazníky.